NÁŠ PŘÍBĚH Pracujeme s materiály, které mají vlastní historii. Dáváme jim nový život. Vytváříme něco, co nese příběh minulosti a pečlivou řemeslnou práci dneška.

Tři vlajkové designové produkty značky REZ design: Industriální lampa, Stoleté světlo a Surf stolek.

REZ HODNOTY Absolutní kreativní svoboda. Respekt k jedinečnosti předmětů. Vědomě neformální přístup. Originální ruční výroba. Zrod inovací. Zadostiučinění – že jsme vyrobili skvělou věc z něčeho, co by jinak shořelo nebo se rozkládalo stovky let.

Petr Köhler upcykluje staré materiály do nových předmětů.

Ukazujeme výhody upcyklace. Spoluprací s řemeslníky zachraňujeme materiály, které jsou pro většinu lidí odpadem. Taháme je i z budov, kde dosloužily svému účelu. Zvelebujeme je – nebo rovnou tvoříme unikátní staronové předměty s historií a novým příběhem.

Na trhu je jen málo projektů jako je tento. Firem na recyklovaní materiálů a samotnou výrobu různých produktů je spousta. Klíčové je ovšem kreativní hledisko. Největší přidanou hodnotou toho, co v REZ děláme je kreativita a schopnost myslet mimo stanovené hranice.

Recyklace pro nás není trend, ale filozofie, jak uchovat a propojit minulost a přítomnost.

O Petru Köhlerovi – otec zakladatel, designér a tvůrce

Petra odjakživa zajímalo, jak se chovají různé materiály a jak s nimi pracovat. Začal rozvíjet schopnost uvažovat nad problémy mimo obvyklá konvenční pojetí. Když coby student potřeboval vybavit vlastní byt, nabídka nábytku ho vůbec neoslovila. Byla příliš obyčejná a drahá.

Rozhodl se vzít věci do vlastních rukou. A to doslova. Sebral staré – vyřazené a zdánlivě nepotřebné materiály či kusy nábytku – a začal z nich vyrábět vlastní. Cesta vyústila v produktovém designu a zpracovávání nekonvenčních materiálů. Začal se psát příběh REZ.

Zkušenost s recyklací a renovací nábytku byla klíčová. Petr si uvědomil si, že design nemusí znamenat jen „zbrusu nové“. Může být chytrý, ohleduplný a zakotvený v dosavadním světě. Právě kombinace návrhu, obnovy a přemýšlení o materiálu jej přivedla k vlastní tvorbě: staví na lokálnosti, trvanlivosti a upřímnosti.

Petr Köhler, zakladatel značky REZ design.

Absence akademického vzdělání v designu jako klíčový faktor

Někdo by řekl, že šlo o nevýhodu. Chybějící expozice různým směrům, které se při studiích člověku běžně dostává, Petra ovšem ochránila před rizikem odchýlit se od toho, co je mu skutečně vlastní. Podstata jeho přístupu zůstala nedotčena a slouží jako zásadní rukopis estetiky REZ. Hledejte ji v atmosféře západních Čech, čistém funkcionalismu a industriálnosti hornických měst. Ne náhodou objevíte v realizacích a produktech luxfery, průmyslové konstrukce a čisté funkční tvary.

Vše, co Petr umí, se naučil pouze v praxi. I proto je jeho spolupráce s předními českými designéry a umělci naprosto klíčová. Slouží jako ryzí inspirace a částečně supluje právě absenci akademického vzdělání. Michal Strach (Czech Grand Design, Designblok, Fleysen) tak Petrovi ukázal design s lidskou tváří – jak uchopit koncepční myšlení, vyprávět příběhy a umět přenést řemeslnou zručnost do každého kusu. Díky spolupráci s Šárkou Ištvánovou (UMPRUM, Designblok pro Křehký) pak začal k tvorbě přistupovat víc kriticky.

Klienty a projekty si v REZ vybíráme pečlivě. Tvoříme pouze tehdy, když víme, že výsledek dostane reálnou přidanou hodnotu jak ve veřejném prostoru tak koncepčně v daném prostředí konkrétní aplikace.

Detail produktu značky REZ design s názvem Surf stolek.
Produkt Industriální lampa české designové značky REZ design, vyfocení ze zadní strany.
Produkt značky REZ design Stoleté světlo, vyfocený shora.

Inspirace

Stále nás udivuje práce Jindřicha Halabaly a Jiřího Jiroutky, a to hlavně kvalitou a pohodlím jejich produkce. Při záchraně starého zničeného nábytku spolupracujeme s čalouníky a máme tak možnost sáhnout si do činnosti, v níž lze docenit nadčasový design těchto autorů. Je stále relevantní a funkční – a v tomto také už bohužel ojedinělý.

Co nás inspiruje opravdu mimořádně jsou americká 50. až 70. léta a jiné dvě velké postavy: Charles Eames a George Nelson. Nesporné ikony stojí za návrhy a produkty, jejichž rukopis je pro nás zdrojem dlouhodobé fascinace.

Jak vnímáme české vody? Rozhodně ne stojatě. Tomáš Baťa, Jan Kaplický a značky Thonet, Ton, nebo designér Marcel Breuer znamenají stěžejní jména, firmy a příběhy, které náš přístup k řemeslu a byznysu formovali opravdu výrazně. Jsme vděčni, že i u nás je kde brát.

Vybrané realizace

2025
Socha Bechera: instalace ve Vřídlu Karlovy Vary k výročí Bechera, ve spolupráci se sochařkou Šárkou Ištvánovou

2024
58. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary: Design Pop Up Shop
58. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary: pop-up kavárna Krajina
Vary září 2024: světelná instalace Pilíře Varů

Spolupráce

Sochařství
Šárka Ištvánová

Produktový design
Michal Strach
Jitka Tomanová

Čalounění
Čalounictví Dufek

Květiny
Něžná Pivoňka

Fotografie
David Veselý